تفریحی ، سرگرمی ، سلامت ، روانشناسی ، دانلود آهنگ ، دانستی ها
بهترین رمان های عاشقانه ایرانی 22 داستان عاشقانه زیبا از دل ادبیات ایران
یک شنبه 21 دی 1399 ساعت 13:48 | بازدید : 569 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی کدام رمان ها هستند؟ بهترین رمان های عاشقانه کدام رمان ها هستند؟ بهترین جذابترین رمان های عاشقانه کدام رمان ها هستند؟ در لیست زیباترین رمان های عاشقانه ایران کدام رمان ها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

شنیدن ماجراهای عاشقانه جذابیت خاصی دارد که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. عشق می‌تواند حوادث و ماجراهای زیادی را سبب شود که گاه تلخ و گاه شیرین است. فرقی ندارد در محل زندگی‌مان یا در سرزمینی دور، گوش‌سپردن به سخن عشق همیشه خوش است. از این رو، رمان های عاشقانه همیشه در صدر پرفروش‌ها هستند. در از مجله اینترنتی ماهتوتا،رمان های عاشقانه ایرانی را معرفی می‌کنیم. اگر شما هم به ماجراهای عاشقانه علاقه‌مندید، مطلب امروز را از دست ندهید.

یک عاشقانه آرام

نویسنده: نادر ابراهیمی انتشارات: روزبهان (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۲۳۹ سال انتشار: ۱۳۹۷

نادر ابراهیمی را می‌توان از جمله بااحساس‌ترین نویسنده‌های مرد ایرانی دانست؛ به این دلیل که اثری لطیف و بسیار عاشقانه به‌نام «یک عاشقانه آرام» را نوشته است. بخش‌هایی از متن کتاب به‌قدری لطیف و شاعرانه است که گویی داستان را در قالب شعر می‌خوانید. کتاب داستان عاشقانۀ زوجی است که سعی دارند عاشقانه‌ای آرام بسازند؛ هرچند در روزگار ناآرامی به ‌سر می‌برند. زمان کتاب از زمان پهلوی آغاز و تا بعد از انقلاب ادامه دارد و ما شاهد به‌پای هم پیرشدن راوی و همسرش هستیم.

20 21

کتاب پر از جمله‌های زیبا و تأمل‌برانگیزی است که لذت خواندن این عاشقانه آرام را دوچندان می‌کند و آن را به یکی از زیباترین رمان های عاشقانه ایرانی تبدیل می‌کند.

آذرخش

2 7 21

نویسنده: لیلا رعیت انتشارات: نسل نواندیش (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۵۲۸ سال انتشار: ۱۳۹۸

«آذرخش» داستان زندگی دختری به‌نام سارا آذرخش است که در کودکی در سانحه رانندگی پدر و مادرش را از دست می‌دهد. سارا بعد از این اتفاق به‌همراه پدربزرگ‌، مادربزرگ و دایی‌اش زندگی می‌کند. تکیه‌گاه و مشوق اصلی او در زندگی دایی‌اش بهرام است. سارا که حالا استاد دانشگاه و مترجم است ماجرایی عاشقانه دارد که البته در مقابلِ داستانِ عاشقانۀ بهرام با پیچیدگی کمتری روبه‌رو است. آنچه به ارزش داستانی رمان آذرخش افزوده وجه آموزنده و روان‌شناختیِ آن است. این رمان عاشقانه ایرانی برای مخاطبانی که از رمان چیزی بیش از فرازوفرود یک داستان انتظار دارند انتخاب مناسبی است.

شوهر آهو خانم

12 1 21

 
نویسنده: علی‌محمد افغانی انتشارات: نگاه (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۸۰۰ سال انتشار: ۱۳۴۰

رمان «شوهر آهو خانم» از معروف‌ترین رمان های عاشقانه ایرانی است که قبل از انقلاب منتشر شده است. نکته جالب درمورد این رمان وضعیت نویسنده در هنگام نگارش کتاب بوده است؛ علی‌محمد افغانی این رمان را زمانی نوشت که در زندان بود.

رمان به‌خوبی عشق و هوس و نجابت را در قالب شخصیت‌هایش برای مخاطب تصویر می‌کند. شوهر آهو خانم قصه عشق مرد میان‌سالی به‌نام سیدمیران است که با یک خیرخواهی آغاز می‌شود و بعد، از یک عشق آتشین سر درمی‌آورد. تا جایی که با وجود زن و ۴ فرزند برای دومین بار ازدواج می‌کند.

شخصیت‌پردازی فوق‌العاده و جزئیات فراوانِ رخدادها از جمله ویژگی‌های بارز این رمان است. رمان شوهر آهو خانم در رده بهترین رمان ‌های عاشقانه ایرانی قرار دارد. تا جایی که هنوز پس از سال‌ها تجدید چاپ می‌شود و برای مخاطب امروز جذاب است. دلیل این ماندگاری، علاوه بر روایت ماهرانه نویسنده، واقعیت‌هایی است که افغانی از جامعه دوره پهلوی تصویر می‌کند؛ به‌طوری که مخاطب خود را در حال مطالعه برشی از تاریخ مشاهده می‌کند که به دوره کشف حجاب و تجددگرایی زمان پهلوی اشاره دارد. از دیگر نقاط قوت کتاب توجه به زنان در آن دوره زمانی و همچنین مذمت چندهمسری است، که در نوع خود و برای زمانی که نویسنده به نوشتن کتاب مشغول بوده جالب‌توجه و ارزشمند است.

قهوه سرد آقای نویسنده

16 21

نویسنده: روزبه معین انتشارات: نیماژ (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۲۲۰ سال انتشار: ۱۳۹۶

روزبه معین نویسنده جوانی است که کتاب «قهوه سرد آقای نویسنده» اولین اثر منتشرشده اوست. درمورد این کتاب اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند رسیدن به چاپ ۸۰ است، در مدت ۳ سال پس از انتشار. داستان درمورد پسری است که در کودکی عاشق دختری می‌شود که ۱۵ سال از خودش بزرگ‌تر است و برای آموزش پیانو به خانه پیرزن همسایه‌شان می‌آید. این همۀ داستان نیست و ما با نویسنده، به بزرگ‌سالی او می‌رویم و آنجا ماجرای اصلی رخ می‌دهد. جملات زیبا و فضای رازآلود کتاب از جمله نقاط قوت آن است که توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

سمت آبی آتش

1 10 21

نویسنده: امیرحسین کامیار انتشارات: هیرمند (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۱۹۴

«سمت آبی آتش» مونولوگی با حال‌وهوای عاشقانه است که همگی از زبان عاشق است. متن روان و لطیف و نیز جملات زیبا و قابل‌تأمل از بارزترین ویژگی‌های کتاب است. اگرچه متن کتاب روان است، ممکن است جملات آن ساعت‌ها ذهن مخاطب را درگیر کند. در کتاب سمت آبی آتش، بیشتر بخش سرد و دل‌تنگی و ناامیدگونه عشق را می‌بینیم که اگرچه تلخ اما زیبا و گیراست. ‌

کتاب در فصل‌های کوتاهی که عنوانش نام یک فیلم است دسته‌بندی می‌شود. اینکه آن فیلم را دیده‌ایم یا نه اهمیت چندانی ندارد، چراکه نویسنده از دید خود برایمان داستان را می‌گوید که به‌نوعی تحلیلی روان‌شناختی از ماجرای فیلم هم هست. بخشی از کتاب را در ادامه می‌خوانیم:

چرا گفتنِ دوستت دارم این‌همه دشوار است؟ از چه در هراسیم؟ تاریک‌ترین تبعات ابراز عشق شنیدن پاسخ منفی است، غروری که ترک برمی‌دارد، قلبی که می‌شکند. پرهیز از اظهار علاقه البته که غرور را حفظ می‌کند؛ اما آدمی غرور را برای چه می‌خواهد؟ مگر نه اینکه غرور سرمایه‌ای است برای خرج‌کردن در روزگار دشوار؟ عشق به داو گذاشتنِ هر آن چه داری است برای به‌دست‌آوردن آن که نداری؛ و خداوندگار عشق غیور است، محافظه‌کاری و پرهیز را برنمی‌تابد و تنبیه می‌کند: با نشدن، نرسیدن و با رنج.

همخونه

19 21

نویسنده: مریم ریاحی انتشارات: انتشارات پرسمان (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۴۵۶

«همخونه» کتابی است که نویسنده‌اش، مریم ریاحی، با آن به شهرت رسید. داستان کتاب درمورد دختری به‌نام یلدا است که بعد از ازدست‌دادن پدر و مادرش نزد حاج رضا، دوست پدرش، زندگی می‌کند. حاج رضا، که فقط یکی از فرزندانش به‌نام شهاب در ایران زندگی می‌کند، سعی دارد یلدا و شهاب را به هم نزدیک کند. ‌او با یک شرط یلدا و شهاب را به عقد هم درمی‌آورد و قرار است به‌صورت توافقی ازدواج و به‌مدت ۶ ماه باهم در یک خانه زندگی کنند. این هم‌خانه بودن چالش‌ها و ماجراهایی برای یلدا و شهاب در پیش دارد که قصه همخونه از آنجا آغاز می‌شود.

رمان‌های زیادی با موضوع هم‌خانه‌شدن نوشته شده که این کتاب از اولین‌های این دسته است. اگر به‌دنبال یک رمان سرگرم‌کننده هستید که خیلی حرص شما را درنیاورد، این کتاب گزینه مناسبی است.

بامداد خمار

4 3 20210107 100916

نویسنده: فتانه حاج سید جوادی انتشارات: البرز (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۴۳۹ سال انتشار: ۱۳۷۴

رمان «بامداد خمار» از معروف‌ترین رمان های عاشقانه ایرانی معاصر است که در یک دهه بیش از ۳۰۰هزار نسخه‌اش فروش رفت. همین نشان‌دهنده محبوبیت این رمان در میان مخاطبان است. داستان درباره دختری به‌نام محبوبه‌ است که در زمان حال، ماجرای خود را برای برادرزاده‌اش سودابه که در دوراهی مشابه تجربه خودش در جوانی است تعریف می‌کند. ماجرای عاشقانۀ او در جوانی و سرنوشتی که این عشق برای او رقم می‌زند داستان اصلی کتاب است. محبوبه دختری در طبقه بالای جامعه است که عاشق پسری نجار به‌نام رحیم از طبقه پایین می‌شود. او برای رسیدن به رحیم هزینه‌های گزافی می‌دهد که تبعات آن تا آخر عمر گریبان‌گیر اوست.

جزئیات دقیق و فضاسازی درست نویسنده از زمان رویدادها که به آغاز دوره پهلوی برمی‌گردد از جمله دلایل موفقیت کتاب است.

کافه اردیبهشت

17 21

نویسنده: سارا خالوغلی انتشارات: برکه خورشید (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۴۶۴

رمان «کافه اردیبهشت» داستان زندگی دختری به‌نام ماسو است. او پدر و مادرش را از دست داده و با خواهر کوچک‌ترش زندگی می‌کنند. ماسو تصمیم دارد روی پای خودش بایستد و زندگی خودش و خواهرش را بچرخاند. برای همین، به‌سراغ قهوه‌خانه قدیمی پدربزرگش می‌رود و آنجا را مجددا راه‌اندازی می‌کند. اگرچه ماسو ماجراهای زیادی را از سر گذرانده، اینجا تازه آغاز داستان اوست. در ادامه داستان، شاهد اتفاقات و واکنش‌هایی از سمت ماسو هستیم که همگی قابل‌تأمل و آموزنده‌اند. زبان ساده و روان کتاب و همچنین موضوع و ماجرای تازه و جذاب داستان از جمله نقاط قوت کتاب است که مخاطب را جذب این کتاب می‌کند.

یکی از موضوعاتی که کتاب به آن پرداخته بیماری ام اس است. این مطلب آگاهیِ خوانندگانی را که از چندوچون این بیماری و مشکلات مبتلایانش کم‌اطلاع‌اند افزایش می‌دهد. در یک جمله، می‌توان گفت کافه اردیبهشت داستان سرگرم‌کننده و آموزنده‌ای دارد. اگر از رمان توقعی بیش از سرگرمی دارید، این کتاب انتخاب مناسبی است.

منِ او

18 21

نویسنده: رضا امیرخانی انتشارات: افق (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۵۹۶ سال انتشار: ۱۳۷۸

«منِ او» روایتگر داستان عاشقانه‌ای در تهران قدیم است، داستان عشق علی و مهتاب. علی فتاح از خانواده‌ای ثروتمند و مذهبی عاشق مهتاب دختر نوکر خانه‌شان می‌شود. شاید اصل ماجرا که پسرِ خان عاشق دختر نوکر باشد تکراری باشد؛ اما این همۀ داستان منِ او نیست. فضاسازی خوب کتاب از حال‌و‌هوای تهران قدیم و دوره پهلوی و سال‌های قبل از انقلاب جذابیت خاصی به کتاب داده است. کتاب از دو زاویۀ دید روایت می‌شود: یکی خود نویسنده به‌عنوان دانای کل و دیگری علی فتاح، به‌عنوان شخصیت اصلی. کتاب شخصیت جالب دیگری هم دارد که نمادی از آگاهی است و شخصیتی عرفانی دارد. جملات قصار کتاب را بیشتر از زبان او می‌خوانیم.

کتاب منِ او یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی و جزو ۳ کتاب برگزیده سال ۱۳۹۷ است.


حتما بخوانید » بهترین رمان های جهان


چشمهایش

7 2 20210107 100924

نویسنده: بزرگ علوی انتشارات: نگاه (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۲۷۲ سال انتشار: ۱۳۷۲

بی‌شک کتاب «چشمهایش» معروف‌ترین اثر بزرگ علوی است. این اثر از جنبه‌های مختلفی قابل‌بررسی است. اولین و بارزترین ویژگی اثر نوع روایت آن است که از لحاظ تکنیک‌های داستان نویسی از جمله آثار داستانی شاخص معاصر است. کتاب هم بُعد عاشقانه دارد، هم رازآلود و معمایی است و هم برشی از تاریخ کشورمان را نشان می‌دهد.

ماجرا از این قرار است که حکومتِ وقت استاد ماکان، نقاش معروف ایرانی را که از مخالفان پهلوی است و به‌صورت مخفیانه مبارزه می‌کند دستگیر و تبعید می‌کند. او در یکی از آخرین تابلوهای نقاشی‌اش چشمان زنی را کشیده که معمای داستان از همین تابلو یعنی تابلو چشم‌هایش آغاز می‌شود.

برای کسانی که ادبیات معاصر ایران و رمان های عاشقانه ایرانی را دنبال می‌کنند، خواندن چشمهایش از ضروریات به ‌حساب می‌آید.

بی‌ستاره

5 2 20210107 100927

نویسنده: مریم ریاحی انتشارات: پرسمان (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۲۷۲

«بی‌ستاره» اثر دیگری از مریم ریاحی نویسنده کتاب محبوب «همخونه» است. بی‌ستاره داستان زندگی زنی خانه‌دار است که در ازدواج اولش شکست خورده و با ۲ فرزندش زندگی می‌کند. او با رضایت و عشق وارد ازدواج اولش می‌شود؛ اما همسرش در ادامه، شرایط زندگی را برای او و فرزندانش سخت می‌کند و رابطه‌ عاطفی‌شان از دست می‌رود. شخصیت اصلی داستان، که حالا زنی تنها با ۲ بچه ‌است، یک بار دیگر در معرض گرمای عشق قرار می‌گیرد؛ اما آیا این بار با توجه به شکست قبلی‌اش حاضر است وارد رابطه‌ای جدید شود؟

حتما بخوانید » کتاب های پرفروش نیویورک تایمز

بی‌ستاره از رنج زنان و آسیب‌هایی که در یک رابطه متوجه آنهاست می‌گوید.

عشق و چیزهای دیگر

14 21

نویسنده: مصطفی مستور انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۱۲۴

داستان این کتاب تجربۀ عاشقانۀ هانیِ یادگاری، پسری اهوازی است که در تهران فیزیک می‌خواند. او دیوانه‌وار عاشق دختری به‌نام پرستو است. پرستو اما چیزهایی بیشتر از عشق از هانی می‌خواهد؛ چیزهایی که آینده مشترکشان را تضمین کند. داستان را از زبان هانی می‌خوانیم و با دنیای درونی او آشنا می‌شویم. راوی زمان‌های مهم زندگی‌اش را نسبت به زمان جنگ تحمیلی بیان می‌کند که نشان از تأثیرگذاری رویدادها و اثر مداومی است که به جا می‌گذارند؛ برای مثال، هانی درمورد خودش می‌گوید که ۵ سال بعد از شروع جنگ متولد شده و ۱۵ سال بعد از شروع جنگ به دانشگاه می‌رود و ۱۹ سال و ۱۰ ماه و ۱۲ روز بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ عاشق پرستو می‌شود.

حتما بخوانید » کتاب سرسختی

عمارت سرخ

15 21

نویسنده: آذین قاضی میرسعید انتشارات: موج کتاب (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۱۶۸

عمارت سرخ خانه‌ای بزرگ متعلق به خاندان بزرگ‌نیا است. مه‌بانو، شخصیت اصلی داستان، پس از سال‌ها زندگی در خارج از کشور، تصمیم دارد به‌همراه خانواده‌اش برای ادامه زندگی به ایران بیاید. این بازگشت آغاز ماجرایی عاشقانه برای اوست و البته رمزگشایی از راز این عمارت بزرگ و مرموز.

حتما بخوانید » موفقیت

این کتاب پیشنهاد ما به شماست اگر به داستان‌های هیجان‌انگیز علاقه‌مندید.

بار دیگر، شهری که دوست می‌داشتم

3 7 30

نویسنده: نادر ابراهیمی انتشارات: روزبهان (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۱۰۸

داستان از این قرار است که دختر خان (هلیا) و پسر کشاورزی در روستا، که در کودکی هم‌بازی بوده‌اند، عاشق هم می‌شوند و به‌دلیل مخالفت خانواده‌ها با ازدواجشان، از سوی آنها طرد می‌شوند و به شهر دیگری می‌روند. حالا پسر کشاورز، که راوی داستان است، بعد از ۱۱ سال به محل زندگی قبلی‌اش بازمی‌گردد. همان طور که از نام کتاب هم پیداست، در این کتاب فقط عشق آدم‌ها به یکدیگر مطرح نیست، عشق به زادگاه هم از جمله موضوعات کتاب است.

حتما بخوانید » کتاب شب های روشن

کتاب در ۳ بخش با عنوان‌های «بارانِ رؤیای پاییز»، «پنج نامه از ساحل چمخاله به ستاره‌آباد» و «پایانِ بارانِ رؤیا» روایت می‌شود. این اثر مانند دیگر عاشقانه‌های نادر ابراهیمی پر از جملاتی است که خواننده را در خود غرق می‌کند و به فکر فرومی‌برد. برای مخاطبی که با قلم این نویسنده آشنایی دارد، یک تجربه لذت‌بخشِ دیگر به حساب می‌آید و برای مخاطبی که اولین ‌بار است آثار ابراهیمی را می‌خوانند، دریچه‌ای است به دنیای عاشقانه‌های لطیف یک نویسنده مرد.

سال بلوا

10 1 20210107 100940

نویسنده: عباس معروفی انتشارات: ققنوس (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۳۴۲ سال انتشار: ۱۳۷۱

عباس معروفی را بیشتر با کتاب معروفش سمفونی مردگان می‌شناسیم؛ اما باید گفت «سال بلوا» نیز از جمله رمان‌های شناخته‌شده و زیبای او به ‌حساب می‌آید. سال بلوا داستان زندگی نوشا است که عاشق مرد کوزه‌گری به‌نام حسینا شده؛ اما جامعه مردسالاری که او در آن زندگی می‌کند خواب‌های دیگری برای او دیده است.

حتما بخوانید » بهترین رمان

نویسنده در این کتاب از قصه عشق شروع می‌کند تا وضعیت اجتماعی زنان را در یک جامعه مردسالار برای مخاطب تصویر کند. زمان رویدادهای کتاب به جنگ جهانی دوم و حکومت پهلوی برمی‌گردد و نویسنده توانسته به‌خوبی فضا و حال‌و‌هوای آن برهه از تاریخ را نشان دهد. کتاب اگرچه واقعیت‌های تلخی را مرور می‌کند، عباس معروفی نشان داده که داستان‌هایش همیشه ارزش خواندن را دارد.

حکایت عشقی بی ‌قاف، بی شین، بی‌ نقطه

8 2 20210107 100943

نویسنده: مصطفی مستور انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۸۲

کتاب شامل چند داستان کوتاه با نام‌های «مردی که تا پیشانی در اندوه فرورفت»، «چند روایت معتبر درباره اندوه»، «چند روایت معتبر درباره کشتن»، «چند روایت معتبر درباره خداوند» و «حکایت عشقی بی ‌قاف، بی‌ شین، بی ‌نقطه» است. مصطفی مستور در هرکدام از این داستان‌ها، ماجرای عشقی ناتمام را روایت می‌کند. در واقع، او در هر بخش به‌دنبال پاسخی برای ناتمامی رابطه‌های داستان است.


حتما بخوانید » درمان افسردگی


سلوک

11 1 20210107 100946

نویسنده: محمود دولت‌آبادی انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۲۱۲ سال انتشار: ۱۳۸۲

ماجرای «سلوک»، بیش از آنکه قصه‌ای بیرونی تعریف کند، راوی درون و ذهن شخصیت اصلی یعنی قیس است. قیس عاشق دختری است که ۱۷ سال با او اختلاف سنی دارد. قبل از هرچیزی در داستان، نام قیس است که توجه را جلب می‌کند و مجنون معروف را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.

حتما بخوانید » اروهان پاموک

در سلوک، مانند دیگر آثار محمود دولت آبادی، نثر روان و پخته او را می‌بینیم و البته جملات تأمل‌برانگیز زیادی که همگی تراوش ذهن قیس در باب تجربه عاشقانه‌اش است. دولت‌آبادی در سلوک نگاه ویژه‌ای به زن دارد و به‌صورت ویژه‌تری او را از دید مرد شرقی نشان می‌دهد. سنگینی، سیاهی و تلخی از جمله اولین کلماتی است که مخاطبی که کتاب را خوانده در وصف آن می‌گوید.

با همه این توضیحات، اگر به‌دنبال رمان عاشقانه ایرانی متفاوتی هستید، سلوک انتخاب مناسبی خواهد بود.


حتما بخوانید » هنردرمانی


پستچی

6 2 20210107 100949

نویسنده: چیستا یثربی انتشارات: قطره (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۱۱۷ سال انتشار: ۱۳۹۹

داستان «پستچی» در ابتدا قرار بود فقط یک پست اینستاگرامی در صفحه مجازی چیستا یثربی باشد؛ اما استقبال مخاطبان نویسنده را به نوشتن آن در قالب یک کتاب تشویق کرد.

معرفی رمان

داستان از این قرار است که دختری ۱۴‌ساله عاشق پستچی محله‌شان می‌شود و برای دیدن او هر بار برای خودش نامه می‌نویسد تا به‌بهانه تحویل‌گرفتن آن، برای لحظه‌ای هم شده پستچی را ببیند. ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و دختر جوان برای این عشق سختی‌های زیادی را پیش‌ رو دارد. این داستان در واقع تجربه خود نویسنده است و آن را از زبان خودش روایت می‌کند.

دالان بهشت

9 2 20210107 100952

نویسنده: نازی صفوی انتشارات: ققنوس (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۴۴۸ سال انتشار: ۱۳۷۸

عاشقانه

کتاب «دالان بهشت» اولین رمان نازی صفوی است. عشق و ازدواج موضوع اصلی رمان است که در قالب داستان عاشقانه مهناز و محمد مطرح شده است. مهناز دختر کم‌سن‌و‌سالی است که به عشق جوانی گرفتار شده. او عاشق محمد، پسر همسایه‌شان شده که پسر تحصیل‌کرده و معقولی است. آنها با اشتیاقِ خودشان و رضایت خانواده‌ها ازدواج می‌کنند. سختی‌ها و چالش‌های عشق برای این دو بعد از ازدواج خود را نشان می‌دهد و مخاطب شاهد واکنش‌های آنها در این رابطه است.

حتما بخوانید » کتاب 1984

کتاب از جمله پرفروش‌ترین رمان‌ های عاشقانه ایرانی در سال‌های اخیر است. این نشان می‌دهد نازی صفوی به‌خوبی توانسته ذائقه مخاطبان رمان های عاشقانه ایرانی را تشخیص دهد و رمانش را از کلیشه‌ها دور نگه دارد.

عاشقی به سبک ونگوگ

13 21

نویسنده: محمدرضا شرفی خبوشان انتشارات: شهرستان ادب (پیشنهاد کاربران) تعداد صفحات: ۲۱۲ سال انتشار: ۱۳۹۳

در کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» داستان البرز را می‌خوانیم که ماجرای عشق خود را برای ما تعریف می‌کند. او یک نقاش است که از کودکی در خانه یک تیمسار در زمان پهلوی بزرگ شده. خانواده او سال‌هاست در خدمت خانواده تیمسارند. البرز عاشق نازلی، دختر تیمسار است و در ۴ فصل این کتاب از تجربه و حال‌وهوای عشق خود به نازلی می‌گوید. این عشق پای او را به ماجراهایی باز می‌کند که هیجان و معما را به داستان اضافه می‌کند.

حتما بخوانید » کتاب پنج قدم فاصله

متن روان و قلم قویِ نویسنده این کتاب را خواندنی‌تر کرده است. با توجه به اینکه زمان رویدادها به قبل از انقلاب برمی‌گردد و همچنین حضور یک تیمسار از دستگاه پهلوی، کتاب اشاراتی به فضای زمان قبل از انقلاب دارد. از نکات جالب‌توجه کتاب اشاره‌هایی است که نویسنده به نقاشی و آثار معروف نقاشان بزرگ دارد. این بخش از کتاب به‌واسطه نقاش‌بودن البرز است.

سخن پایانی

شما فکر می‌کنید خواندن رمان های عاشقانه ایرانی هنوز طرفداران پروپاقرص خود را دارد؟ به‌نظر شما، جای کدام کتاب در این فهرست خالی است؟

برچسب‌ها: رمان ,

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چطور سبک زندگی سالم فعال و پر تحرک داشته باشیم؟ 2021
یک شنبه 21 دی 1399 ساعت 13:47 | بازدید : 763 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )
راز داشتن یک سبک زندگی فعال چیست؟ چطور سبک زندگی سالمی داشته باشیم؟ بهترین عادت ها برای داشتن سبک زندگی پر تحرک و سالم کدام عادت ها هستند؟ چگونه سبک زندگی مان را تغییر دهیم؟ یک سبک زندگی سالم چگونه است؟
در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.
ایجاد یک سبک زندگی فعال و سالم در زندگی نیازمند رفتن به باشگاهها و داشتن وسایل گران قیمت نیست. برای دانستن اینکه چگونه زندگی فعالی داشته باشیم و اهمیت سبک زندگی فعال در دوران قرنطینه این مقاله را بخوانید.

مجله اینترنتی ماهتوتاسرویس سلامت آیا می‌دانید هر سال حدود پنج میلیون و سیصد هزار نفر در جهان در نتیجه عوارض ناشی از بی‌تحرکی جان خود را از دست می‌دهند؟ زندگی امروزی، بی تحرکی و پیامدهای آن را افزایش داده است. سبک زندگی فعال می‌تواند شما را به یک فرد سالم تبدیل کند اما برای بسیاری از افراد فعالیت بدنی کاری سخت و طاقت فرسا به نظر می‌رسد.

راز داشتن یک سبک زندگی فعال ، در تفاوت دیدگاه افراد بین خسته کننده و دشوار دیدن ورزش و یا تصور کردن آن به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش است. برای داشتن یک زندگی فعال، فقط باید فعالیت مناسب را پیدا کنید، اهداف معقولی را برای خود تعیین کنید و انگیزه های مناسب را برای ادامه کار خود شناسایی کنید. اگر بتوانید با همه این مشکلات مقابله کنید، در کمترین زمان فعال و پر تحرک خواهید بود.

سبک زندگی فعال و سالم

393275 571 23

پیاده روی سبک

پیاده روی را شروع کنید. فعال تر شدن در زندگی به معنای این نیست که شما باید به دوی ماراتن بپردازید و یا در سالن‌های بدنسازی و با دستگاههای ورزشی فانتزی لاغر و خوش اندام شوید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با سرعت مناسب خود حرکت کنید و یاد بگیرید که از تحرک لذت ببرید. روزانه 15 یا 20 دقیقه پیاده روی را شروع کنید، فقط ۲ تا ۳ کیلومتر در اطراف محله خود، با سرعتی که تا زمان بازگشت به خانه، عرق سبکی کرده باشید. پیاده روی منظم ، شما را برای انجام ورزش‌های سخت تر آماده می‌کند. می‌توانید به جای اینکه با ماشین تا محل کار یا تحصیل خود بروید، قسمتی از آن را پیاده روی کنید. برای تنوع گاهی مسیرخود را تغییر دهید. اگر از پیاده روی خود احساس خستگی می‌کنید ، حین پیاده روی به موسیقی یا کتاب های صوتی گوش دهید یا با تلفن صحبت کنید.

ایستادن بیشتر

سر کار بایستید. مطالعات اخیر نشان می دهد که نشستن طولانی مدت می تواند تأثیر منفی بر سلامت کلی و طول عمر داشته باشد. اگر در جایی کار می کنید که معمولاً ساعتها در روز می نشینید ، گاهی پشت میز ایستاده کار کنید. اگر نیازی به نشستن نیست ، بایستید و از پاها استفاده کنید. در این حالت احتمالاً متوجه تفاوت سطح انرژی خود خواهید شد و در آخر روز به جای احساس خستگی احساس راحتی می کنید. همچنین می‌توانید از میز تردمیل هنگام کار پشت‌میزی استفاده کنید.

393276 565 23

هنگام تماشای تلویزیون ورزش کنید.

بسیاری از ما عادت داریم که عصر را جلوی تلویزیون ریلکس کنیم و به تماشای برنامه ها و سریال‌های مورد علاقه بنشینیم. با چندین تغییر ساده در برنامه روزمره تان می‌توانید در حین تماشای تلویزیون کمی فعالیت کنید. می‌توانید در حالی که تلویزیون تماشا می کنید بایستید و هنگام تماشای تلویزیون حرکت اسکات و لانگ ، یا حرکات کششی را امتحان کنید. حتی ایستادن و نشستن پشت سر هم نوعی ورزش است. همچنین می‌توانید یک دوچرخه ثابت یا هر وسیله ورزشی دیگر را به جایی منتقل کنید که بتوانید هنگام تماشای تلویزیون از آن استفاده کنید.

393272 672 23

حتما بخوانید » موفقیت

 

هر روز بیست دقیقه فعالیتی پر تحرک انجام دهید.

زمانی مناسب انتخاب کنید ، یا زمانی را که معمولاً غیرفعال هستید و یا به تماشای تلویزیون مشغولید را مشخص کنید، که می توانید زمان آن را با برخی از فعالیت های کوچک جایگزین یا تکمیل کنید. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد را از فعالیت باز می‌دارد ، نداشتن وقت است. اما، اگر هر شب چند ساعت تلویزیون می‌بینید یا گشت و گذار در اینترنت دارید، اختصاص 20 دقیقه از آن به تحرک و فعالیت باعث می‌شود هم استراحت کافی داشته باشید و هم سرحال تر شوید.

به فواید تحرک و فعالیت بیشتر فکر کنید

با قبول کردن فوایدی که ورزش در زندگی شما ایجاد می کند ، به خود کمک کنید تا عادت های جدید را در سبک زندگی تان تقویت کند. حتی در کوتاه مدت ، ورزش می تواند روحیه شما را تقویت کرده و الگوی خواب شما را بهبود بخشد. در دراز مدت ، یک سبک زندگی فعال، اندام متناسب و سلامتی بیشتری را برای شما فراهم می کند. روی این مزایا متمرکز باشید و به خود انگیزه بدهید.

در یک کلاس یا گروه ورزشی شرکت کنید

اگر بیشتر اوقات فراغت خود را به بازی های کامپیوتری یا تماشای تلویزیون و سرگرم شدن با موبایل خود می‌گذرانید، بهتر است آن را رها کرده و در گروهی ورزشی عضو شوید. می‌توانید در بازی های غیر رسمی مثل والیبال در پارک‌ها شرکت کنید یا اینکه یک کلاس ورزشی تخصصی را انتخاب کنید و در آن ثبت نام کنید. ورزش‌های هوازی مثل ایروبیک از بهترین فعالیت ها برای سلامتی بدن هستند .

393273 609 23

دوچرخه سواری برای داشتن سبک زندگی فعال و سالم

دوچرخه سواری کنید.

دوچرخه سواری یک ورزش هوازی پرطرفدار است که با بکارگیری نیروی عضلات پا باعث تقویت ظرفیت هوازی شش ها و بالابردن قدرت پاها می شود.  دوچرخه سواری در فضای باز بیش از دوچرخه سواری در باشگاه‌ کالری می‌سوزاند. بنابراین می‌توانید زمانی هر چند کوتاه را به دوچرخه سواری اختصاص دهید تا فعالیت بیشتری داشته باشید.

یک همراه پیدا کنید

شخصی را پیدا کنید که با او فعالیت کنید. حتی اگر فقط قرار است هر روز پیاده روی کنید ، داشتن همراهی برای پیاده روی با شما می تواند تفاوت زیادی در تعهد و نگرش شما ایجاد کند. اینگونه اگر حوصله بیرون رفتن را هم نداشته باشید، بهم زدن برنامه و انصراف از آن دشوارتر خواهد بود. یک زمان منظم پیدا کنید که کارساز باشد و آن را همچون یک قانون در نظر بگیرید که همیشه در آن مکان و زمان همدیگر را ملاقات کنید و با هم فعالیت داشته باشید. شرایط لغو این قانون را برای خود دشوار کنید.

زمان مناسب خود را برای فعالیت روزانه پیدا کنید.

اگر صبح وقت آزاد دارید، آن زمان را به ورزش و فعالیت بپردازید. برای این کار زودتر بیدار شوید و حرکت کنید. اگر بعد از ظهر اوقات فراغت زیادی دارید، پس فعال شوید. با برنامه فعالیت ۲۰ دقیقه‌ای خود شروع کنید و اگر احساس آمادگی کردید زمان آن را گسترش دهید.

حتما بخوانید » مطالعه

یک برنامه سه روزه را پشت سر بگذارید.

گاهی اوقات، هنگامی که برای اولین بار ورزش را شروع می کنید ، عضلاتتان دردناک خواهد شد ، حتی اگر حرکات کششی مناسبی را انجام دهید. بنابراین روز بعد که از خواب برخاسته اید ، احتمالا هیچ تمایلی به تحرک دوباره ندارید! اما باید بدانید به طور معمول ، درد عضلات سه روز قبل از اینکه عضلات به فعالیت جدید عادت کنند ، ادامه خواهد داشت. پس تداوم فعالیت در سه روز اول را متعهدانه پشت سر بگذارید.

393274 893 23 یک برنامه سه روزه را پشت سر بگذارید.

به خود پاداش بدهید

دادن پاداش به خودتان برای شروع یک سبک زندگی فعال به شما کمک می کند تا به آن پایبند باشید. به خود چیزی هدیه بدهید که منتظر آن باشید. اگر می خواهید از سبک زندگی فعال جدید خود لذت ببرید ، چرا چند لباس ورزشی جدید تهیه نمی کنید؟ آن چکمه های کوهنوردی جدیدی را که به تازگی دیده اید، تهیه کنید یا پس از ورزش، به یک رستوران شیک بروید و چیزی سالم بخورید.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم نظرات و پرسش‌ها، همچنین تجربیات و دانسته های خود را درباره داشتن یک سبک زندگی فعال و سالم با ما در میان بگذارید.

چگونه سبک زنگی سالم داشته باشیم؟

اگرچه یک سری دستورات و روش‌های معمول برای داشتن یک سبک زندگی سالم وجود دارد، اما درواقع انجام آن برای هرکسی متفاوت به نظر می‌رسد. درواقع سبک زندگی سالم هرکسی با نفر دیگر متفاوت است. صرف نظر از آنچه که شما انتخاب می‌کنید، زندگی سالم یک جز کلیدی برای پیشگیری از بیماری‌ها، افزایش طول عمر و سلامتی است. آگاه بودن نسبت به رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سطح استرس به شما این امکان را می‌دهد که به طور موثر تمام جنبه‌های زندگی خود و «کل خود» را متعادل سازید.
در زیر ده مورد مهم وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها به یک سبک زندگی سالم دست پیدا کنید.

بیشتر آب بنوشید

229008 852 18 سبک زندگی
بیشتر ما روزانه به اندازه کافی آب نمی‌خوریم. آب برای عملکرد بدن ضروری است. حتما می‌دانید که ۶۰ درصد بدن از آب تشکیل شده است. آب برای انجام وظایف بدن، دفع ضایعات و حمل مواد غذایی و اکسیژن در طول بدن مورد نیاز است. از آنجا که ما روزانه مقدار زیادی آب از طریق ادرار، حرکات روده، تعریق و تنفس از دست می‌دهیم، باید با مصرف آب این ذخایر را دوباره پرکنیم. مواد غذایی ۲۰ درصد از نیاز ما به مایعات را تامین می‌کنند و در نهایت ما نیاز به ۸ الی ۱۰ لیوان آب دیگر در روز داریم تا رطوبت بدن حفظ شود. یک راه برای تشخیص اینکه رطوبت بدن به اندازه کافی است، چک کردن رنگ ادرار است که در صورت آب کافی، به رنگ زرد کمرنگ و یا بی رنگ است. اگر اینگونه نیست، پس آب بیشتری بنوشید. سایر علائم کمبود آب در بدن شامل لب‌های خشک، دهان خشک و ادرار کم است.
بیشتر بخوانید » رازهای موفقیت

به اندازه کافی بخوابید

229009 254 18 سبک زندگی
کمبود خواب ممکن است منجر به مشکلات سلامتی از جمله چاقی، دیابت و حتی بیماری‌های قلبی شود. کمبود خواب می‌تواند بر سیستم ایمنی شما تاثیر بگذارد و باعث شود خیلی زود سرما بخورید و نتوانید ویروس آنفولانزا را دفع کنید. پس مهم است که شب‌ها به اندازه کافی بخوابید. کار‌هایی هستن که با رعایت آن‌ها می‌توانید شب‌ها بهتر بخوابید. می‌توانید از مصرف کافئین و نیکوتین در زمان‌های نزدیک به خواب اجتناب کنید.
همچنین در حالی‌که الکل به عنوان خواب آور شناخته می‌شود، مصرف آن در نیمه دوم شب باعث اختلال در خواب می‌شود. ورزش نیز می‌تواند به شما در خواب بهتر کمک کند تا آنجا که ده دقیقه ورزش هوازی مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری، می‌تواند کیفیت خواب شبانه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما لطفا از انجام تمرینات ورزشی در نزدیک زمان خواب اجتناب کنید.

مراقبه کنید

229010 324 18
مراقبه ذهن را ساکت و روح را آرام می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند در زندگی خود استرس را مدیریت کنید. اگر نمی‌دانید چگونه مراقبه کنید، آموزش مدیتیشن و شگرد‌های مراقبه را مطالعه نمایید.
حتما بخوانید » عکس پروفایل

مرتب ورزش کنید

229007 496 18
اگر می‌توانید ورزش کردن را تنها به چند روز در هفته محدود نکنید و در عوض هر روز مقداری ورزش کنید. تحرک کلید زندگی سالم است. ورزش کردن روزانه می‌تواند سلامتی شما را به طرق مختلف بهبود بخشد. ورزش به عنوان یکی از فاکتور‌های اصلی سبک زندگی سالم، به افزایش طول عمر کمک می‌کند، خطر ابتلابه بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، به شما کمک می‌کند تراکم استخوان بالاتری داشته باشید و وزنتان راکاهش می‌دهد. یک کار ساده که می‌توانید انجام دهید این است که فواصل نزدیک را پیاده یا با دوچرخه طی کنید. شما می‌توانید به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها بالا بروید، می‌توانید تمرین‌هایی را انتخاب کنید که در خانه یا خارج از خانه با انجامشان لذت می‌برید. زمانی که از فعالیت‌های فیزیکیتان لذت می‌برید، به احتمال زیاد، بیشتر برای انجامشان تلاش خواهید کرد. ورزش کردن مساوی است با لذت بردن و حفظ سلامتی.
حتما بخوانید  علت جویدن ناخن

میوه و سبزیجات بخورید

229006 590 18
میوه‌ها شامل مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند. برای داشتن رژیم غذایی سالم، تاجایی که ممکن است، شما باید ویتامین و مواد معدنی خود را از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت کنید. بشقاب را با انواع میوه‌ها پر کنید: آووکادو (بله آووکادو از لحاظ فنی میوه است!)، هندوانه، سیب، گریپ فروت، کیوی، توت فرنگی، پرتقال و غیره…
حتما بخوانید » رنگ طلایی

سبک زندگی

همچون میوه‌ها، سبزیجات نیز برای سلامتی خوب و ضروری هستند. متخصصان روزانه مصرف ۵ تا ۹ وعده میوه و سبزی را توصیه می کنند. اما متاسفانه ممکن است این کار گاهی دشوار باشد. در صورت امکان، غذا‌هایی مانند لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، مارچوبه، لوبیا سبز و هویج را در رژیم غذاییتان بگنجانید. به سبزیجات مورد علاقه خود فکر کنید و اینکه چگونه می‌توانید هر روز بیشتر آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید و غذا‌های رنگی رنگی را انتخاب کنید. میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های روشن برای سلامتی مفید هستند، چون آن‌ها چیز‌هایی را که در بدن ما هستند و به سلول‌های ما آسیب می‌رسانند، از بین می‌برند. بنابراین، ترکیب میوه‌ها / سبزیجات خود را از رنگ‌های مختلف انتخاب کنید: سفید (موز، قارچ)، زرد (سیب، آناناس)، نارنجی (پرتقال، هویج)، سبز (سیب سبز، آووکادو، کرفس)، بنفش / آبی (بادمجان، توت قرمز).
حتما بخوانید » روانشناسی ایموجی‌

مواد غذایی فرآوری شده نخورید

229660 932 18

خوراکی‌های فرآوری شده به خاطر مواد نگهدارنده و همچنین به این خاطر که مواد غذایی مفید آنها از بین رفته است، برای بدن خوب نیستند. این مواد حاوی مقدار زیادی نمک هستند که منجر به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی می‌شود. غذا‌های فرآوری شده هیچ شباهتی به شکل خام خود ندارند. به طور کلی، بیشتر غذا‌های سوپرمارکت‌ها فرآوری شده هستند. به ترکیبات آن‌ها نگاه کنید و آن‌هایی را که در ۵ مورد اول نمک یا شکر دارند را کنار بگذارید.
حتما بخوانید » زیگورات

نفس عمیق بکشید

229662 493 18

اکسیژن منبع حیاتی زندگی است. ممکن است بدانید چطور نفس بکشید، اما آیا به درستی نفس می‌کشید؟ اغلب ما به درستی تنفس نمی‌کنیم – فقط چند نفس سطحی می‌گیریم که تنها ۱ / ۳ از ظرفیت ریه‌های ما را دربرمی‌گیرد. یک نفس کامل، به گونه‌ای است که ریه‌ها به طور کامل پر شوند، شکم شما منبسط شود و حرکت کمی در شانه‌های شما ایجاد شود. تنفس عمیق فواید زیادی دارد مانند کاهش استرس، تعدیل فشار خون، تقویت ماهیچه‌های شکم و روده و تسکین درد عمومی بدن. تنفس عمیق همچنین به جریان خون بهتر کمک و سموم را از بدن آزاد می‌کند که به خواب بهتر در شب نیز منجر می‌شود.
حتما بخوانید » بازدید مجازی

کربوهیدرات قهوه‌ای بخورید

229661 329 18

کربوهیدرات‌ شامل سفید دانه‌هایی مانند برنج سفید، پاستا، نان سفید، ماکارانی و هرچیزی که با آرد سفید و مخمر ترکیب می‌شود، است. مواد مغذی در فرایند تولید این مواد حذف می‌شود و آن‌ها را غنی از کالری می‌کند. آن‌ها همچنین باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. به جای آن برنج قهوه ای، جو، جو دوسر، بلغور جو دوسر و حبوبات قهوه‌ای رنگ مصرف کنید.
حتما بخوانید » عکس پروفایل

غذای چرب و شیرین ممنوع

229659 376 18غذا‌های چرب، شیرین، حاوی کافئین و جوش شیرین را حذف کنید. در صورت امکان فست فود‌هایی مثل سیب زمینی سرخ کرده، پیراشکی، چیپس و غذا‌های سرخ شده نخورید. آن‌ها نه تنها چاق کننده هستند، بلکه حاوی آکریلامید هستند که یک ماده‌ی سرطان زا است. گزینه‌های بهتری را جایگزین این غذا‌ها کنید؛ مانند غذا‌های گریل شده، بخارپز، کم سرخ شده و یا حتی خام. حتما بخوانید » بهترین بازی های دونفره

سیگار نکشید

229011 118 18
سیگار را کنار بگذارید و در معرض دود سیگار نیز قرار نگیرید. سیگار شما را به شدت در معرض خطر سرطان ریه، سرطان کلیه، سرطان پستان و حمله قلبی قرار می‌دهد. حتی کم سیگار کشیدن نیز خطرات آن را کاهش نمی‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، همین حالا ترک کنید. این کار را نه تنها برای خودتان، که برای خانواده و دوستانتان انجام دهید.

برگرفته از »  livehealthyoc و wikihow

برچسب‌ها: سبک زندگی ,

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عوارض مصرف داروی تاریخ گذشته ؛ با داروهای تاریخ گذشته چه کنیم؟ 2021
یک شنبه 21 دی 1399 ساعت 13:46 | بازدید : 712 | نویسنده : مهدیار | ( نظرات )

عوارض مصرف داروی تاریخ‌گذشته چیست؟ داروها معمولا پس از چه مدتی منقضی می‌شوند؟ راهکار مناسب برای دورریختن داروهای تاریخ‌گذشته چیست؟ نکات مهم درباره مکان و شرایط مناسب برای نگهداری از داروها چه نکاتی هستند؟ خطرات مصرف داروهای تاریخ‌گذشته چیست؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

داروی تاریخ گذشته نه‌تنها قابلیت درمانی‌اش را از دست می‌دهد، بلکه شاید مضر هم باشد یا حتی نتیجه عکس بدهد؛ مثلا مصرف مسکن تاریخ‌گذشته باعث تشدید درد شود یا داروهای آنتی‌بیوتیک به‌مرور زمان مستعد رشد باکتری‌ها شوند، کارایی‌شان برای بهبود عفونت‌ها را از دست بدهند و بدن را به آنتی بیوتیک ها مقاوم می‌کند. چطور باید از خود در برابر این ضرروزیان‌ها محافظت کنیم؟ چه ملاحظاتی را باید در نظر داشته باشیم تا احتمال مصرف داروهای تاریخ‌گذشته کمتر شود؟ چطور می‌توانیم چنین داروهایی را دور بیندازیم، بدون آنکه تهدیدی برای محیط زیست و دیگران ایجاد کنیم؟در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا،بیشتر از عوارض مصرف داروهای تاریخ‌گذشته خواهید خواند و پاسخی برای چنین سؤال‌هایی خواهید یافت.همراه ما باشید.

داروها معمولا پس از چه مدتی منقضی می‌شوند؟

به‌گفته متخصصان علم پزشکی و داروسازی، بیشترِ داروها را حتی تا ۱۲ ماه پس از گذشت تاریخ انقضایشان می‌توان مصرف کرد (منتها اگر در شرایط مناسب نگهداری شده باشند. در بخش‌های بعدی بیشتر درباره این شرایط خواهیم گفت)؛ البته به‌استثنای دو دسته از داروها:

  1. قرص‌های آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین: گذشتن تاریخ‌انقضای این قرص‌ها سبب سمی‌شدن آنها می‌شود. مصرف آنها ممکن است به بروز عارضه‌هایی مثل نارسایی کلیوی منجر شود.
  2. داروهای مایع مثل نیتروگلیسیرین و انسولین، و داروهای تزریقی مثل اپی‌نفرین (آدرنالین): این داروها نیز به‌محض گذشتن تاریخ انقضایشان باید جایگزین شوند. داروهای مایعِ تاریخ‌گذشته اصلا کارایی و خاصیت سابق را نخواهند داشت.

عوارض مصرف داروی تاریخ‌گذشته

2 6 13

پیش از هرچیز باید بدانید مصرف داروی تاریخ‌گذشته دقیقا مثل این است که عمدا بدنتان را در معرض خطر قرار دهید. برخی از داروها، پس از گذشت تاریخ انقضایشان، کارایی معکوس پیدا می‌کنند؛ یعنی نه‌تنها باعث تسکین یا بهبودی نمی‌شوند، بلکه درد و ناراحتی را نیز تشدید می‌کنند. در برخی موارد، چنین اتفاقی ممکن است راه را برای بروز بیماری‌های جدی و مزمن هموار می‌کند.

مصرف داروی تاریخ‌گذشته، در بدترین حالت، باعث نارسایی کبد و کلیه می‌شود. اگر در نتیجۀ مصرف چنین داروهایی روند معمول سوخت‌وساز بدن (متابولیسم) مختل شود (که احتمال آن وجود دارد و دور از ذهن نیست)، احتمال ابتلا به آلرژی و ضعف سیستم ایمنی بدن وجود خواهد داشت.

یادتان باشد بهترین راه برای رهایی از چنین عوارضی این است که در همان وهله اول، داروهای تاریخ‌گذشته را دور بیندازید.
حتما بخوانید » گالانتامین

با داروهای تاریخ‌گذشته چه کنیم؟ راهکار مناسب برای دورریختن این داروها چیست؟

اولین کاری که باید بکنید این است که روی بسته‌بندی داروی مورداستفاده‌تان را بخوانید. ممکن است دستورالعمل و اطلاعات کافی برای دورریختن داروی تاریخ‌گذشته را آنجا پیدا کنید؛ بنابراین اولویت با روشی است که شرکت سازنده دارو به شما معرفی می‌کند.

روش دورریختن شربت/ داروی مایع تاریخ‌گذشته

اما اگر به چنین راهنمایی دسترسی نبود چه؟ اگر داروی تاریخ‌گذشتۀ شما شربت یا مایع است، کافی است آن را در فاضلاب بریزید. دستور مصرف دارو را هم که روی بطری/ قوطی آن نوشته شده است (اگر چنین چیزی نوشته شده باشد) مخدوش کنید و بطری/ قوطی را در سطل زباله بیندازید. به‌گفته محققان، وجود داروی مایع در فاضلاب خطری برای محیط زیست ندارد.

 

حتما بخوانید » ملوکسیکام

روش دورریختن کپسول/ قرص تاریخ گذشته

211 13

برای دورریختن کپسول/ قرص تاریخ‌گذشته مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. قرص‌ها یا کپسول‌ها را از بسته‌بندی اصلی خارج و بدون آنکه خردشان کنید، با ماده‌ای ناخوشایند و بدطعم، مثل تفاله چای یا قهوه، مخلوط‌شان کنید؛
  2. مخلوط را در کیسه‌فریزر بریزید و درِ آن را محکم ببندید؛
  3. آن را در سطل زباله بیندازید؛
  4. دستورالعمل مصرف داروها را که روی قوطی یا جعبه آن درج شده است مخدوش کنید و آن را هم در سطل زباله بیندازید.

تاریخ گذشته

حتما بخوانید » فلوتیکازون

داروی تاریخ‌گذشته، علاوه بر سلامت مصرف‌کننده، برای سلامت دیگران نیز خطرناک است. چنین دارویی، اگر در مکان نامناسب نگهداری شود، سلامتی کودکان کم‌سن‌وسال یا حتی حیوانات را هم تهدید می‌کند (اگر به‌اشتباه دارو را بخورند) و ممکن است پیامدهای جبران‌ناپذیری برایشان داشته باشد. بهتر است دورریختن اصولی داروی تاریخ گذشته را بیشتر جدی بگیریم.
حتما بخوانید » پماد کالامین

آیا در ایران مکان مشخصی برای تحویل داروی تاریخ گذشته هست؟

drugs 2 13 خیر. حداقل مکان و راهکاری که به تأیید وزارت بهداشت رسیده باشد خیر. در برخی کشورها با پیروی از اصول خاصی می‌توان داروی تاریخ‌گذشته را به داروخانه‌ها برگرداند. در ایران، امکان انجام این کار وجود ندارد و تحویل داروی تاریخ‌گذشته به داروخانه‌ها غیرقانونی است. البته مراکز هلال‌احمر در ایران گاهی وظیفه جمع‌آوری داروهای تاریخ‌گذشته را به عهده می‌گیرند. اگر مایل به استفاده از خدماتشان هستید، باید به نزدیک‌ترین مرکز هلال‌احمر به محل سکونت‌تان مراجعه کنید و از مسئولان مربوط جویای اطلاعات بیشتری شوید. حتما بخوانید » لوپرامید البته به نظر می‌رسد از میان شهرستان‌های کشور، فقط در اصفهان اقداماتی به‌منظور تدارک‌دیدن مکانی برای دریافت داروهای تاریخ‌گذشته در دستور کار قرار گرفته است. به نقل از خبرگزاری ایرنا و به‌گفته فرناز مشهدیان، کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، احتمال می‌رود در آینده، در اصفهان، مکانی برای تحویل داروهای تاریخ‌گذشته در دسترس عموم قرار گیرد. وزارت بهداشت و شهرداری اصفهان ۲ ارگان دیگری‌اند که در هماهنگی و همکاری با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول نهایی‌کردن برنامه‌ریزی‌های این طرح هستند.

نکاتی درباره مکان و شرایط مناسب برای نگهداری از داروها

حتما نباید تاریخ دارو بگذرد تا در کارایی و اثرات آن خللی وارد شود. نگهداری دارو در مکان و شرایط نامناسب نیز عامل دیگر این مسئله است؛ پس: حتما بخوانید » لوزارتان

  • همیشه اطلاعات درج‌شده روی بسته‌بندی دارو را بخوانید. ممکن است آنجا راهنمای شرایط نگهداری از داروی مخصوص خودتان را پیدا کنید.
  • برخی انواع داروها را باید در یخچال نگهداری کرد. برخی دیگر را هم نباید در معرض حرارت یا در جای گرم قرار داد. بهتر است هنگام خرید دارو دراین‌باره از مسئول یا فروشنده راهنمایی بخواهید.
  • از قراردادن داروها در شرایط نامطلوب خودداری کنید؛ مثلا گنجه یا قفسه داخل سرویس بهداشتی انتخاب خوبی نیست، چراکه مرطوب است و رطوبت یکی از عوامل فساد داروهاست.
  • بهترین مکان و شرایط برای نگهداری دارو، در حالت کلی، جایی است که هم خشک باشد و هم خنک؛ برای مثال، کشوهای اتاق‌خواب و کابینت‌های آشپزخانه انتخاب‌های خوبی‌اند. البته اگر آشپزخانه را برای نگهداری دارو انتخاب می‌کنید، مراقب باشید کابینت داروها خیلی نزدیک به اجاق‌گاز یا سینک ظرف‌شویی نباشد. همچنین نباید جایی را انتخاب کنید که به‌راحتی در دسترس کودکان باشد.

حتما بخوانید » سوماتروپین

مکان نگهداری داروها باید کاملا به دور از دسترس کودکان باشد. همیشه از قفسه‌های بالاتر برای این منظور استفاده کنید.
حتما بخوانید » کلماستین

خطر مصرف داروهای تاریخ‌گذشته را جدی بگیریم!

باید خطر مصرف داروهای تاریخ‌گذشته را جدی بگیریم. شاید پیش خودتان فکر کنید ایرادی ندارد اگر تعدادی داروی تاریخ‌گذشته در قفسه یا کشو بماند؛ اما حادثه خبر نمی‌کند. ممکن است کودکی از روی کنجکاوی سراغ داروها برود یا کسی به‌قصد مصرف نابجای دارو از آنها استفاده کند. چنین اتفاقاتی ممکن است پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد؛ به‌ویژه اگر دارویی که تاریخ آن گذشته از انواع مسکن مرفین یا قرصی مثل دیازپام باشد. حتی یک دوز از چنین داروهایی، برای کسانی که بدنشان به آنها عادت ندارد، می‌تواند کشنده باشد.


حتما بخوانید » سیپروفلوکساسین


البته که دورریختن داروی تاریخ‌گذشته، طبق دستورالعمل‌هایی که در مطلب ذکر شد، کمی زحمت بیشتری دارد (در مقایسه با زمانی‌که به‌راحتی خشاب‌ها و قوطی‌ها را در سطل زباله می‌اندازیم)؛ اما با تحمل این سخت‌گیری‌ها خیالمان راحت‌تر خواهد بود که کسی به‌خاطر کوتاهی‌های ما دچار مشکل نمی‌شود و جامعه‌ای سالم‌تر و بهتر خواهیم داشت.

سخن پایانی

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و نکات و توصیه‌های ذکرشده به کارتان بیاید. اگر سؤال، نکته یا نظری دارید، حتما در بخش «ارسال دیدگاه» با ما و خوانندگان مطلب در میان بگذارید. مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم. اگر خواندن مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید » فاموتیدین


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
منبع » timesofindia.indiatimesconsumerreportsfda
برچسب‌ها: تاریخ گذشته ,

موضوعات مرتبط: سبک زندگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 15 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جی فان و آدرس jfun.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1152
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 616
:: باردید دیروز : 497
:: بازدید هفته : 1663
:: بازدید ماه : 1635
:: بازدید سال : 8649
:: بازدید کلی : 8649